A fejlesztés lény

Működtetésében alapvetően – a nyilvánosság számára ismert – kétfajta megoldást fejlesztettek ki a csapatok. A „feltaláló” McLarenekben a csatornát a pilóták a lábukkal hozzák működésbe, a térdükkel irányítják a csövekbe jutó levegő mennyiségét. A másik fajta kialakítás a Ferrari-féle alkatrész. Barcelonában olyan rendszerrel felszerelt autókkal versenyeztek az olaszok, ahol a csatornát a pilóták a bal kézfejükkel takarták el. A fedélzeti kamerák felvételeiből is látszott, hogy mennyire veszélyes ez a kialakítás, hiszen Alonsonak és Massának is csaknem teljesen el kellett engednie a kormányt, ha működésbe akarták hozni a rendszert. Monacoban aztán nem építették be a Ferrarikba a csatornát, hiszen a pálya adottságai miatt nem igazán lehetett volna kihasználni az előnyeit. Törökországra azonban egy új verziót készítettek, amit - a McLarenhez hasonlóan - a lábukkal irányítanak a versenyzők, meglehetősen kényelmesebb megoldás.
Az isztambuli hétvégére már a Red Bull is magával hozta a saját rendszerét. A pénteki edzésnapon kipróbálták - az egyébként a Ferrari első verziójához hasonlóan kézzel működtetett - F-csatornát, de az időmérőre és a versenyre kiszerelték őket. Egyelőre nem voltak teljesen megelégedve vele, de Kanadába ismét visszakerül a gépezetekbe. Egyszerűbb megoldást fejlesztettek, mint a McLaren vagy a Ferrari, nem a cápauszony folytatásaként közvetlenül vezetik a légáramlatot a hátsó szárnyra, hanem a cockpit hátsó részén két nagyobb csövön áramoltatják ki a levegőt.
Elsőként a Sauber próbálta lemásolni a McLaren újítását, de kezdetben ők még az oldalszekrényen alakították ki a légbeömlőt. Az újabb megoldásban azonban követik a wokingi csapatot, áthelyezték a nyílást a pilótafülke elejére.
A Renault F-csatorna nélkül is megtáltosodni látszik, de mivel már a Sauber, a Williams, a Force India és a Mercedes is rendelkezik F-csatornával, a francia gárda is elkezdett dolgozni a megoldáson. A közeljövőben tehát várhatóan ők is kipróbálják a rendszert.
(Grafika: www.racecar-engineering.com)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése