2010. június 1., kedd

F-csatorna változatok

Habár a csapatok megegyeztek, hogy jövőre nem alkalmazzák majd a McLaren találmányát, az F-csatornát, az idei évben erősen befolyásol(hat)ja az erőviszonyokat az új aerodinamikai elem. Több csapat is próbálkozott a csatornát saját újításokkal fejleszteni, de egyenlőre úgy néz ki, mindenki "visszatér" az eredeti wokingi megoldáshoz. A mezőnyből jelenleg a Toro Rosso és a kiscsapatok (Hispania, Lotus, Virgin) nem munkálkodnak saját F-csatorna kidolgozásán.

A fejlesztés lény
ege, hogy a cockpit első részében található légbeömlőtől indulva a motorburkolat alá rejtett csőrendszeren keresztül vezetik a légáramlatot a hátsó szárnyhoz, ami „megzavarja” a légellenállást, így csökkenti a leszorítóerőt. A szakemberek szerint a hosszabb egyenesekben 5-6 km/h-s sebességnövekedést érhetnek el a rendszerrel.

Működtetésében alapvetően – a nyilvánosság számára ismert – kétfajta megoldást fejlesztettek ki a csapatok. A „feltaláló” McLarenekben a csatornát a pilóták a lábukkal hozzák működésbe, a térdükkel irányítják a csövekbe jutó levegő mennyiségét. A másik fajta kialakítás a Ferrari-féle alkatrész. Barcelonában olyan rendszerrel felszerelt autókkal versenyeztek az olaszok, ahol a csatornát a pil
óták a bal kézfejükkel takarták el. A fedélzeti kamerák felvételeiből is látszott, hogy mennyire veszélyes ez a kialakítás, hiszen Alonsonak és Massának is csaknem teljesen el kellett engednie a kormányt, ha működésbe akarták hozni a rendszert. Monacoban aztán nem építették be a Ferrarikba a csatornát, hiszen a pálya adottságai miatt nem igazán lehetett volna kihasználni az előnyeit. Törökországra azonban egy új verziót készítettek, amit - a McLarenhez hasonlóan - a lábukkal irányítanak a versenyzők, meglehetősen kényelmesebb megoldás.

Az isztambuli hétvégére már a Red Bull is magával hozta a saját rendszerét. A pénteki edzésnapon kipróbálták - az egyébként a Ferrari első verziójához hasonlóan kézzel működtetett - F-csatornát, de az időmérőre és a versenyre kiszerelték őket. Egyelőre nem voltak teljesen megelégedve vele, de Kanadába ismét visszakerül a gépezetekbe. Egyszerűbb megoldást fejlesztettek, mint a McLaren vagy a Ferrari, nem a cápauszony folytatásaként közvetlenül vezetik a légáramlatot a hátsó szárnyra, hanem a cockpit hátsó részén két nagyobb csövön áramoltatják ki a levegőt.
Elsőként a Sauber próbálta lemásolni a McLaren újítását, de kezdetben ők még az oldalszekrényen alakították ki a légbeömlőt. Az újabb megoldásban azonban követik a wokingi csapatot, áthelyezték a nyílást a pilótafülke elejére.
A Renault F-csatorna nélkül is megtáltosodni látszik, de mivel már a Sauber, a Williams, a Force India és a Mercedes is rendelkezik F-csatornával, a francia gárda is elkezdett dolgozni a megoldáson. A közeljövőben tehát várhatóan ők is kipróbálják a rendszert.

(Grafika: www.racecar-engineering.com)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése