2010. július 22., csütörtök

25 éves a Magyar Nagydíj VI. rész

18. Magyar Nagydíj 2003
2003-ban az eddigi legnagyobb pályaátalakítás történt Mogyoródon. A pálya vonalát két helyen is átrajzolták. Az egyik pont az egyes kanyar, ami az előzések megsegítésének reményében kapott új ívet. Pontosabban, megnövelték a célegyenes hosszúságát 202 m-rel, valamint leszűkítették a kanyarívet. Az átépítéssel a főbejáratot is módosítani kellett, így a Bernie Avenue VIP-út közvetlen folytatása lett a pálya bejárata. Az új kanyar alatt alakították ki az átjáró alagutat, a régi ív helyén pedig új depóterületet hoztak létre. A terv bevált, mert az előzések nagy százaléka a célegyenes kijáratánál történik. A másik átalakított szakasz a 12-es kanyar volt. Ezen a részen dél felé tolták el a pálya ívét, amivel megnövelték a kanyar előtti egyenes hosszát. Az új résznek aszfaltozott bukótér is dukált. Az új rajzolat után a Hungaroring 3971 m-ről 4381 m hosszúságúra növekedett, ezért a 77 körös verseny a további futamokon 70 körösre változott. Az „új” pályán átadták a szoborparkot is, ahol a világbajnokok mellszobrát, valamint a Magyar Nagydíj győzteseiről készült domborművet lehet megtekinteni.

Nagykorú lett a magyar futam, és talán többen egyetértenek velem abban, hogy ez a 2003-as volt az egyik legemlékezetesebb verseny a Hungaroringen.
Először indulhatott magyar fiú egy F1-es versenyen, ráadásul pont Magyarországon. A szombati szabadedzésen Ralph Firman balesetet szenvedett, a hétvége többi napján (és a következő versenyen) nem tudott autóba ülni. A Jordan hátsó szárnya leszakadt a Mansell-kanyar előtt, Firman pedig a gumifalba csapódott. Frank Tamás jóvoltából Baumgartner Zsolt megkapta a szuperlicencet, így ő helyettesíthette Firmant. A 19. rajtkockából indulhatott, de a 35. körben a 15. helyről műszaki hiba miatt kényszerült feladni a versenyt.
Az eseménydús futam egyik felejthetetlen pillanata Barrichello balesete volt. A brazil autójának felfüggesztése a rossz sikánbevétel miatt megrepedt, a célegyenesben pedig le is tört az kocsiról. Barrichello a gumifalban fejezte be a futamot.
Fernando Alonso a pole pozícióból indulva, Schumachert lekörözve (!) 22 évesen és 26 naposan megszerezte első futamgyőzelmét. Ezzel Bruce McLarentől átvette a legfiatalabb futamgyőztes címét, valamint megtörte a Renault 20 éve tartó nyeretlenségi sorozatát. A dobogó második fokán a 23 éves Kimi Raikkönen állt, a harmadik helyet pedig a 27 éves Juan-Pablo Montoya szerezte meg. A három srác összehozta a legfiatalabb versenyzők dobogóját.
Igen szoros összetettbeli állással hagyta el a száguldó cirkusz Magyarországot. A bajnokságot 72 ponttal Schumi vezette, Montoya 71, Kimi pedig 70 ponttal követte a németet.

19. Magyar Nagydíj 2004
Magyarországon jelentették be a Williams jövő évi csapatösszeállítását: Jenson Button - Mark Webber pilótapárossal állnak rajthoz 2005-ben. A Toyotánál versenyző Cristiano da Matta helyett Ricardo Zonta állhatott fel a rajtrácsra.
Ismét meghosszabbították a magyar futam rendezéséről szóló szerződést, Medgyessy Péter, Frank Tamás és Palik László bejelentették, hogy 2011-ig biztosan lesz Magyar Nagydíj a Hungaroringen.
Baumgartner Zsolt a szezonban a Minardi csapat tagjaként versenyzett. A Magyar Nagydíjon a 18. helyről indulhatott volna, azonban a boxutcából kellett elstartolnia. Az utolsó helyről végül a 15. pozícióban ért a célba.
Michael Schumacher a poleból indulva, a leggyorsabb kört teljesítve az első helyen fejezte be a versenyt. Mögötte csapattársa Barrichello és az előző évi győztes, Alonso végzett. A Ferrari az idényben hetedik kettős győzelmét aratta a Hungaroringen, amivel behozhatatlan előnyre tett szert, így az olaszok megnyerték a konstruktőri világbajnoki címet.


20. Magyar Nagydíj 2005
A dohányreklámok tilalma miatt először rendezték meg júliusban a magyar versenyt.
A 20. évforduló alkalmából jubileumi bélyeget adott ki a Magyar Posta Zrt., valamint először szervezték meg a csütörtöki boxutca-látogatást.
Fernando Alonso nálunk ünnepelte 24. születésnapját.
A verseny emlékezetes jelente a rajt volt, Christian Klien egy koccanást követően a Red Bull-lal háromszor fordult meg a tengelye körül. Fernando Alonso pedig Ralf Schumacher-rel ütközött, aminek következtében megsérült a Renault első szárnya. A később leszakadó alkatrészbe pedig David Coulthard rongyolt bele.
A versenyt Kimi Raikkönen nyerte, a két Schumacher, Michael és Ralf előtt. Ralf először állhatott dobogóra a Toyotával, Takuma Sato pedig megszerezte első Forma-1-es pontjait.



21. Magyar Nagydíj 2006
Első ízben szerveztek népszerűsítő programot a futamot megelőzően. Behozták Pestre a Forma-1-es gépeket, hogy azok is gyönyörködhessenek – látványban és hangban egyaránt – akiknek nincs lehetőségük kilátogatni a Ringre. Az Ajtósi Dürer Fasor-Dózsa György út-Hősök tere útvonalon egy „gyorsulási versenyt” rendeztek a Red Bullok (Robert Doornboos, Neel Jani pilótákkal) és Besenyei Péter műrepülő pilóta gépe között.
Szintén első alkalommal lépett pályára Magyarországon a Forma-1-es pilóták futball csapata. A jótékonysági labdarúgó-mérkőzésre a Puskás Ferenc Stadionban került sor. A találkozó eredménye: Nationale de Piloti : Hungarian All Stars 8:11.
A verseny is tartogatott pár elsőséget. Először láthattunk esős F1-es futamot a Hungaroringen, ami kellőképp kaotikus versenyt eredményezett. Jenson Button 10 helyes rajtbüntetést kapott motorcsere miatt, így csak a 14. rajtkockából indulhatott el. Schumacher és Alonso pedig az edzéseken elkövetett szabálytalanságokért kapott büntetést, a német a 11., a spanyol a 15. helyről startolt. Nálunk debütált a lengyel versenyző, Robert Kubica, akit a futam után a minimum súlyhatár alatti versenygépe miatt kizártak. A rajt legfontosabb kérdése volt: intermediate vagy esőgumi? A lámpák elalvását követően Schumi és Alonso is átgázolt a mezőnyön, törtek felfelé. Eközben Liuzzi igyekezett elengedni Raikkönent, azonban a nagy igyekezetben a két fiú összekoccant, mehettek zuhanyozni. Alonso az első helyről állt ki a boxba, de a szerelőknek nem sikerült megfelelően rögzíteni a kereket, így a kettes kanyar előtt elvesztette az egyik kerékanyáját, és kiesett. Jenson Buttont így életében először, 113 F1-es futammal a háta mögött, elsőként intette le a kockás zászló. A további dobogósok: de la Rosa és Heidfeld.

Forrás: Érsek Zsolt-Simon István: 20 éves a Hungaroring, Formula IV. évfolyam 9. szám, Autósport és Formula VI/9. szám, VII/9. szám, XI/7. szám, valamint a szakdolgozatom

Képek: motorsport.com, wikipedia.org, zsolt.baumgartner.hu, f1hirek.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése