2011. március 1., kedd

Az új abroncsok pilótaszemmel


A FIA kérése a Pirelli kevésbé tartós, sokkal rövidebb élettartamú abroncsokat készített 2011-re, mint tavaly a Bridgestone. Mint általában, ez az ötlet is onnan ered, hogy izgalmasabbá tegyék a versenyeket, valamint, hogy kicsit visszafogják az élmezőnyt. Ezekkel a gumikkal ugyanis két, három vagy akár négy kerékcserés futamokra is számíthatunk majd az idén.


Egyre több pilóta ad hangot véleményének, miszerint – finoman szólva – nem üdvözlik az új tulajdonságú abroncsok bevezetését. Íme néhány pilóta véleménye arról, hogy mennyire rossz a gumihelyzet.
Sebastian Vettel szerint nemcsak az a probléma, hogy a gumik relatíve rövid táv megtétele után felmondják a szolgálatot, hanem az is, hogy akár 10 másodperces visszaesést is eredményezhetnek. "Egy Formula-1-es autó teli tankkal öt vagy hat másodperccel lassabb, mint kevesebb benzinnel. Mivel a szabályok szerint azzal a szettel kell rajtolni, amivel az időmérőn a legjobb körünket futottuk, még lassabbak leszünk. A használt gumik plusz egy vagy két másodpercet jelentenek a köridőkben. Tehát a gyors körökhöz képest így már hét-nyolc másodperces a különbség. Mivel a rajt után még nehéz az autó, a Pirelli gumik nagyon gyorsan elhasználódnak, így az első 5-12 körben további négy-öt másodpercet veszítünk."
Lewis Hamiltont a vezetési élmény csökkenése zavarja leginkább, mert a gumik nem bírják a nagy tempót. „… olyanok voltak a köreim, mint a kivezető körök, nagyon lassúak, és nem voltak igazán érdekesek. Így valóban egy kicsivel tovább bírták a gumik, de nem igazán éreztem úgy magam, mintha egy igazi versenyautót vezetnék. Ezeken az abroncsokon nagyon lassan kell vezetned, ami egyáltalán nem megterhelő, sokkal könnyebb, mint az elmúlt években. Miután kilencven kört teljesítettem, egyáltalán nem voltam fáradt és úgy éreztem, hogy újra tudnám kezdeni, ennyire könnyű vezetni.”
Fernando Alonso a megnövekedett kiszámíthatatlanságot emelte ki, ami szerinte a nagy csapatoknak jelentős hátrányt, a kisebbeknek pedig előnyt jelenthet. "Az eddig látottak alapján a kopás nagyon jelentős, ami azt jelenti, hogy sokkiállásos versenyekre számíthatunk. Én nem vagyok ezért oda, mert a megnövekedett kiszámíthatatlanság nem kedvez a legjobb csapatoknak. Olyan, mintha eldöntötték volna, hogy a fociban félidőnként minden csapatnak jár egy tizenegyes - a Barcelonánál vagy a Real Madridnál sem ugrálnának örömükben."
Adrian Sutil még a gumik F1-es alkalmazását is megkérdőjelezte. "Az egyes gumikeverékek között elég nagy különbség van: a lágy és a közepes között másfél másodperc, a szuperlágy és a lágy között pályaviszonyoktól függően hat vagy hét tizedmásodperc. Sajnos egyik sem tart sok ideig: tizenöt kör után teljesen elfogynak. Nagyon brutális. Olyan, mintha túraautóval közlekednénk. Már a tavalyi Bridgestone abroncsokkal is kíméletesen kellett bánni, most azonban még jobban oda kell figyelni. Ha egy körből mindent ki akarsz hozni, egy kör után eldobhatod a gumit. Sőt szinte egy teljes kört sem bírnak ki ilyen terhelés mellett."
Mark Webber szerint viszont a teszteken szerzett tapasztalatokból nem érdemes hosszútávú következtetéseket levonni. „A tavalyi évben abszolút ki vonultunk akadva a Bridgestone abroncsai miatt a hosszú etapok után Jerezben, és azt gondoltuk, hogy majd minden egyes körben ki kell állnunk új gumikért a versenyen. A dolgok viszont teljesen máshogyan alakultak, mikor megérkeztünk az első versenyre, ahol egész nap egy garnitúra gumival köröztünk, és nem voltak különösebb problémáink a gumikopással.”

Forrás: motorsportal.hu, vezess.hu, f1vilag.hu, ridelust.com

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése