2010. február 8., hétfő

Jaime Alguersuari

Jaime Alguersuari a jelenlegi Forma-1 legfiatalabb pilótája. A katalán versenyző Barcelonában született 1990. március 23-án. 19 évével és 125 napjával ő lett minden idők legfiatalabb autóversenyzője a száguldó cirkuszban.


Kezdetek…
Pályafutása 8 évesen kezdődött, esetében is gokartozással. Nem telt el sok idő, és a szakemberek hamar felfigyeltek a fiatal fiú tehetségére. 2003-ban részt vett az egyik legnívósabb európai bajnokságon, a Junior ICA-ban, ahol első évében csupán 5 pontot szerzett, így csak a 26. helyen végzett. De tapasztalatszerzésnek mindenképpen kiváló év volt ez Alguersuari számára. A junior Európa-bajnokságon a 27. helyen ért célba. Még ehhez az évhez köthető első jelentős sikere, amikor is megnyerte a Copa Campeones Trophy-t a juniorok között.


Step by step…
A 2004-es évben megvédte címét, de mindez eltörpült a Spanyol ICA-gokart bajnokságon aratott diadala mögött. Fejlődése egyértelműen megmutatkozott, hiszen 4. helyen végzett az olasz bajnokságon. Utolsó éve a kartban, méltó zárása volt pályafutása ezen szakaszának, ugyanis 2005-ben újra megnyerte a spanyol bajnokságot, az Ázsia- Óceánia Bajnokságon a második lett, az olasz sorozatot pedig a harmadik helyen zárta. Az Európa-bajnokság 2005-ben nem a legjobbak között említendő, hiszen utolsó előttiként ért csak célba.
2005-ben még próbálkozott formaautóban, a Forma Junior 1600 olasz szériájában az előkelő harmadik helyet csípte el.
A 2005-ös sikerein felbuzdulva öt éves szerződést kötött a Red Bull racing istállóval, melyben garanciát kapott arra, hogyha továbbra is ilyen szépen fejlődik, a kontraktus végéig ülést biztosítanak számára a Forma-1-ben.


A 2006-os év az olasz Formula-Renault bajnokságában telt, 56 pontjával a 10. helyet tudta megszerezni, azonban egy alkalommal felálhatott a dobogó legfelső fokára is, ebben a sorozatban is legfiatalabbként. Még ugyanebben a kategóriában, csak a téli változatában Alguersuari meggyőző fölénnyel diadalmaskodott, hiszen mind a négy futamot megnyerte.
2007-ben egy újabb lépés következett. Az Epsilon Red Bull Team színeiben az európai Formula Renault 2.0-ásban az 5. helyig meg sem állt (2 dobogós helyezés és 67 pont). Szintén ebben az idényben Brendon Hartley nyerte toronymagasan ezt a szériát. Ám a katalán versenyzőt sem kell félteni, hiszen az Olasz Formula Renault bajnokságban visszavágott Hartley-nak (bezsebelt 3 győzelmet, 3 pole-t, 7 dobogót, 2 leggyorsabb kört). A finn Mika Makitől azonban kikapott, igaz nagy csatát vívtak.
Következett 2008 és a Formula 3. A Spanyol Formula 3-ban 60 ponttal a 7.helyen végzett. Az átütő sikert azonban egy jóval magasabban jegyzett bajnokság, a brit Formula 3 hozta meg.
A Carlin csapattal főlényes győzelmet aratott. Ezután elnyerte méltó jutalmát, hiszen tesztlehetőséget kapott a Red Bull Forma-1-es csapatától.
Részt vett a Race of Champions gálán is, ahol a kerékbalesete miatt elmaradó Mark Webbert helyettesítette.
A 2009-es évet a Wold Series by Renault csapatban kezdte meg, a Carlin Motorsport színeiben. Az új kategóriát kicsit nehézkesen szokta meg, viszont rendszeresen a legjobb 10-ben szerepelt. A Bugatti Circuit-en rendezett második futamon állhatott fel először dobogóra. F1-es karrierjének elején sem hagyta abba a szereplését ebben a kategóriában, mivel a két sorozat nem ütötte egymást időben.


A Forma-1 kapujában…


A Red Bull utánpótlás programjának keretein belül először 2008 májusában adatott meg Alguersuarinak, hogy egy aerodinamikai teszten kipróbálhasson egy F1-es versenyautót. Tehát 2009. július 1-jétől Alguersuari váltotta Brendon Hartley-t a Red Bull Racing és a Scuderia Torro Rosso tartalékversenyzőjét. Valamivel később, a 2009-es Magyar Nagydíjon mutatkozhatott be. A fiatal katalán versenyző Sebastian Bourdais-t váltotta. Alguersuari 19 évesen és 125 naposan minden idők legfiatalabb Formula-1-es újonca lett.
Élete első versenyén az utolsó rajtkockából indult, csapattársától, Sebastian Buemitől 8 tized másodperccel maradt el az időmérő edzésen. A futamon hibátlanul teljesített, végül Buemit is maga mögé utasítva a 15. helyen végzett körhátrányban. Valenciában is szintén a középmezőnyben végzett, a 16. helyen.
Az évad hátralévő felében igyekezett a lehető legjobban teljesiteni, bár ez, azért a technikai problémák miatt nem mindig sikerült. A Japán Nagydíj időmérő edzésén túljutott a Q1-en, ám az edzés során elvesztette uralmát versenygépe felett, és nagy sebességgel a gumifalba csapódott. Szerencsére semmi baja nem történt, és a kocsit is újjá tudták építeni a vasárnapi futamra. Ám a verseny sem a legjobbra sikeredett, hiszen ugyanúgy, mint az időmérőn, kénytelen volt idő előtt feladni a futamot. 300km/h feletti tempónál a gumifalba rongyolt.
Az évadzáró Abu Dhabiban a váltóval akadtak gondjai, a boxba hajtott. Erről azonban csapata nem tudott, mert kommunikációs zavarok léptek fel, Alguersuari pedig félreértésből a Red Bull csapathoz érkezett meg a tankolásra, akik épp a versenyben vezető Sebastian Vettelt várták. Alguersuari ezek után kénytelen volt visszabaktatni a pályára, majd egy körrel később ismét visszatért a boxba, de már saját gárdájához, a Torro Rossohoz.


2010-ben folytatás a Torro Rossonál.









(Kép forrása: hu.wikipedia.org) 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése