2010. február 8., hétfő

Jarno Trulli


Gokartos sikerévek
Jarno Trulli 1974. július 13-án az olasz Pescarában született, nevét Jarno Saarinen motoros világbajnokról kapta. Mint minden pilóta, Jarno is még kissrácként megismerkedett a gokartozás világával. 9 évesen kezdett el versenyezni, rengeteg serleget gyűjtve: olasz kupái mellé világbajnoki, európabajnoki címeket szerzett, Ayrton Senna Emlékversenyt nyert többször is. Trulli gokartos karrierje az egyik legeredményesebb a Forma-1-ben. 1995-ben kipróbálta magát más kategóriában is, a német Forma-3-ban kezdett el versenyezni, amit a rákövetkező évben meg is nyert.


Kezdet a királykategóriában
Forma-1-es karrierje 1997-ben kezdődött a Minardi színeiben, de még idény közben a Prost csapatra váltott, hogy helyettesítse Panist. Még két évet húzott le a csapatnál, legnagyobb eredménye: 1999-ben a csapat utolsó és saját első dobogós helyét szerezte meg az Európa Nagydíjon.


Kék-sárga
2000-től a Jordan-Mugen-Hondánál versenyzett Heinz-Harald Frentzen társaként.
2002-ben akkori menedzsere, Flavio Briatore elvitte saját csapatához, a Renaulthoz. Érdekes, hogy míg márkatársa, Button összetettben 7. lett, Jarno pedig 8., mégis a brit srácnak nem volt maradása a francia gárdánál.
2003-ban már Alonso lett a csapat első számú pilótája, akivel Jarnonak sikerült elég jó barátságot kötnie. 2004-ben Monacoban Trulli megszerezte első futamgyőzelmét. Briatore viszont elégedetlen volt teljesítményével, (kicsit érhetetlen volt, mert a Renault monacoi győzelmét nem kísérte több a szezonban, ekkor Trulli több ponttal is rendelkezett, mint Alonso) és Monza után menesztette. A két olasz megromlott viszonyát az is jelezte, hogy még a pilóta-menedzseri kapcsolatot is megszüntették.


Aztán jött a Toyota
A soros nagydíjat így kihagyni kényszerült, de a Japán Nagydíjon már a Toyotát vezetve rajthoz tudott állni.
A továbbiakban is maradt a japán istálló pilótája. 2005-ben az indianapolisi balhés hétvégén megszerezte a csapat első pole pozicíóját. Az évet a 7. helyen zárta. A következő idény kevésbé volt sikeres: legjobb eredménye egy 4. hely, összetettben a 12. 2007-ban a Toyota versenyképessége még tovább romlott, a pilóták sokat szenvedtek vele. Trulli 13. lett 8 ponttal, de már sikerült megelőznie csapattársát.
A 2008-as idényre új csapattársat kapott, a fiatalabb Schumachert egy másik német, Timo Glock váltotta. Ekkor már viszonylagos javulást mutatott a Toyota, az erős középmezőnyben sikerült végezniük összetettben. 2009-ben is sikerült Jarnonak pár dobogós helyet összehoznia, a végelszámolásnál a 8. lett.


2010-ben a Lotus csapatnál fog versenyezni, Heikki Kovalainen csapattársaként.


Magánéletéről
Feleségével, Barbarával két fiút nevelnek, Enzot és Marcot. Jarno versenyzésen kívüli egyik legkedveltebb elfoglaltsága a borászat, amely olyannyira komoly, hogy saját szőlőbirtokkal rendelkezik nem messze Pescara-tól. Már a boltokban is megtalálható saját Jarno nevű bora, amelynek palackján a következő felirat olvasható: „From the race tracks to the wineyards, a passion for excellence”, azaz "Szenvedély a kiválóság iránt, a versenypályáktól a szőlőföldekig."

(kép forrása: lawrencebarrettotalksmotorracing.files.wordpress.com)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése