2010. február 21., vasárnap

A motorról

Egy kis eligazítás a technikai részben kevésbé jártas rajongóknak.

A Forma-1-ben használt motorok nagyon hasonlítanak az utcai autókban található motorokhoz. Az üzemanyag összetétele titkos, de majdnem megegyezik a benzinkúton is kapható 98-as oktánszámú benzinnel. A vásárolható nagyobb oktánszámú benzinek piacra bocsátásának egyik oka, hogy a versenyeken alkalmazott üzemanyagoknak nagy részben meg kell felelniük az utcán kapható benzin összetételével. Egyik típusú motor sem követeli meg ugyanis a 98-nál nagyobb oktánszámú benzin használatát.

Négyütemű robbanómotorok működése általánosságban:
„A motor, amikor működik, csak körbe-körbe forog. Szív, meg sűrít, meg gyújt, meg kipufog.” Sub Bass Monster sorait ismerjük, de nézzük egy kicsit részletesebben.

Az első ütem a szívás. Ilyenkor a dugattyú a felső holtpontból az alsó felé halad. A szívószelepen keresztül a depresszió beszívja az üzemanyag-levegő keveréket a hengertérbe, majd a szelep bezárul.
Következik a 2. ütem, a sűrítés, amely alatt a dugattyú megkezdi felfe
lé haladó mozgását, hogy összesűrítse az üzemanyag-levegő keveréket. Mielőtt a dugattyú elérné a felső holtpontot az elektromos szikra – más néven gyújtógyertya - meggyújtja a keveréket. Bekövetkezik a robbanás. (A diesel motoroknál annyi a különbség, hogy a gyújtógyertya helyén egy porlasztó található, amely a sűrített levegőhöz fecskendezi be a gázolajat, önrobbanás keletkezik.)
A 3. ütem a terjeszkedés. Ekkor a robbanás hatására - zárt szelepek mellett - a nyomás és a hőmérséklet növekszik, ezáltal a dugattyút a felső holtpontból az alsó felé nyomja.
Ez az egyetlen hasznos ütem, csak ebből nyerünk energiát, ami megforgatja a forgattyútengelyt.
Az utolsó, vagyis a 4. ütem a kipufogás. A kipufogószelep kinyílik, majd ezen, valamint a kipufogócsövön keresztül eltávozik az égéstermék a szabadba. A folyamat pedig kezdődik elölről.

2006 óta a Forma-1-es versenyautókat csak 2,4 literes 19.000-es fordulatszámra korlátozott V8 hengerelrendezésű motorokkal szerelhetik fel a csapatok.
A V8-as elrendezés: összesen 8 henger kapcsolódik a tengelyre, amelyek V alakban helyezkednek el.
A 19.000-es fordulatszám azt jelöli, hogy percenként, hányszor fordul a motor főtengelye.
A 2,4 liter-es kifejezés pedig azt jelenti, hogy a 8 henger összesen 2400 cm3-s lökettérfogattal bír, vagyis a hengerben lévő dugattyú felső- és alsó holtpont közötti mozgásának a térfogatára utal.

A következő videó mindezt jól szemlélteti:
http://www.youtube.com/watch?v=t8ccetJw474

Valamint, ide kívánkozik még az az információ is, hogy melyik csapat milyen erőforrással versenyez az idén:
McLaren: Mercedes F0108W
Mercedes: Mercedes F0108W
Red Bull: Renault RS27
Ferrari: Ferrari 056
Williams: Cosworth CA2010
Renault: Renault RS27
Force India: Mercedes F018W
Toro Rosso: Ferrari 056
Lotus: Cosworth CA2010
HRT: Cosworth CA2010
Virgin: Cosworth CA2010
Sauber: Ferrari 056

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése