2010. február 17., szerda

McLaren - Mercedes

A McLaren Formula 1-es múltja egészen 1966-ig nyúlik vissza, amikor is a Monacói nagydíjon először elindultak. A királykategóriában a második legsikeresebb csapat, a Ferrari mögött 11 egyéni és 8 konstruktőri bajnoki címet szereztek.

Kezdetek – az alapítástól

Az Új-Zélandi Bruce McLaren az alapítóatyja a csapatnak, 1963-ban hozta létre azt. Az 1966-os Monacói nagydíjon maga Bruce McLaren versenyzett az autóval, azonban idő előtt fel kellett adnia a futamot olajszivárgás miatt. Legközelebb csak az Amerikai nagydíjon tudott rajthoz állni, ahol az ötödik helyével megszerezte az első pontjait. 1968-ra érett meg annyira a csapat, hogy futamgyőzelmet szerezhessen vele, a Belga nagydíjat nyerte meg McLaren.
Az 1970-es év tragédiát hozott magával a csapat háza táján: egy baleset következtében elhunyt az alapító, Bruce McLaren. Ezután csak két évvel később sikerült futamgyőzelmet szereznie a csapatnak, Denny Hulme futott be az első helyen a Dél – Afrikai nagydíjon.
Újabb két évvel később – és immár négy évvel McLaren halála után – a McLaren kettős világbajnoki győzelmet aratott, megnyerték mind az egyéni, mind a konstruktőri bajnokságot Fittipaldinak köszönhetően. 1976-ban James Hunt révén lettek világbajnokok, majd ezután egy hosszabb hullámvölgy következett a csapat életében.

80-as évek – új lendülettel

1981-ben szerződtették le azt a Ron Dennist, aki a 2000-res évek végéig aktívan tevékenykedett a McLaren háza táján. Két mérnökkel együtt kifejlesztettek egy ún. Négyes Projekt koncepciót (Marlboro Projekt 4 – az autónevek a mai napig MP4 számozással kezdődnek a csapatnál). 1984-ben megtalálták, hogy mivel lehet sikeres egy csapat, és sorozatban három egyéni, és két konstruktőri világbajnokságot nyertek. 1988-ra csatlakozott a csapathoz Ayrton Senna, aki első McLarenes évében világbajnok tudott lenni. A következő három évben ismét sorozatban megnyerték mindkét bajnokságot.

90-es évek – új kontraktus a Mercedesszel

1992-től véget ért a McLaren sikerszériája. 1995-ben szerződést kötöttek a Mercedesszel, így ők lettek a McLaren hivatalos motorbeszállítói. Még 1993-ban érkezett a csapathoz Mika Häkkinen, akivel az „ezüstnyilak” 1998-ban egyéni és konstruktőri győzelemnek örülhettek. Egy évvel később, 1999-ben Häkkinen duplázni tudott, ismét övé lett az egyéni világbajnoki cím. Ezek után jelentős Ferrari és Schumacher dominancia következett, a brit csapat csak megszorítani tudta az olasz istállót.

A 2000-es évek – új motiváció

2002-ben, Häkkinen helyére érkezett Kimi Räikkönen, aki hamar közönség kedvenccé vált. 2003-ban már második helyen végzett az év végi összesítésben, mindössze két ponttal lemaradva a győzelemről Schumacher mögött. 2004-ben egyetlen futamot tudott nyerni a csapat, a Belga nagydíjon Räikkönent intette le elsőként a kockás zászló.
2005-ben ismét esélyessé vált a csapat a végső győzelemre, ám a sorozatos technikai hibák végül megbosszulták önmagukat: a McLaren – Mercedes a második helyet szerezte meg mindkét bajnokságban a Renault és Fernando Alonso mögött. Még ez év végén bejelentették, hogy Alonso 2007-től csatlakozik a csapathoz.
2006 ismét a nagy reménykedés éve volt, ám hamar kiderült, hogy az új V8-as motorok nem elég megbízhatóak. Räikkönen ugyan több dobogós helyezést is szerzett, ám ebben az évben nem volt komoly esélye, hogy beleszóljon a világbajnoki végjátékba. A kolumbiai Juan Pablo Montoya volt ez évben a második számú pilóta, ám az évad közepén elbocsátották, és a spanyol Pedro de la Rosát ültették a helyére. Az évad végén bejelentették, hogy Räikkönen a távozó Schumacher helyét veszi át a Ferrarinál.
2006 végén, hosszas várakozás után kiderült, hogy a kétszeres világbajnok Alonso mellé egy újoncot, Lewis Hamiltont szerződtetik le. A csapat vezetősége úgy tervezte, hogy a 2007-es év egy tanulóév lesz Hamilton számára, ám igen hamar megmutatta, hogy neki már nem olyan sokat kell itt tanulnia. Élete első 9 futamán folyamatosan dobogós helyezéseket ért el, köztük két győzelmet szerezve olyan pályákon, ahol előtte sosem indult. A Magyar nagydíjon tudódott ki a McLarenen belüli konfliktus: a két pilóta az évad kezdete óta egyre rosszabb viszonyt ápolt egymással. A Hungaroring volt a csúcsa a történetnek, amikor is Alonso sokáig várakoztatta Hamiltont a boxban, akinek így nem volt ideje mért kört futni. Később kiderült, hogy előtte viszont Hamilton szegett meg egy csapaton belüli előírást, miszerint versenyenként más-más pilóta élvez elsőbbséget – ezúttal Alonso következett volna, ám Hamilton ezt akadályozta meg. A versenybíróság végül mégis Alonsot büntette meg, 5 rajthellyel hátrébb sorolva a spanyolt. A versenyt Hamilton nyerte. A csapat konstruktőri pontjait elvették, mivel kitudódott az is, hogy egyes McLaren-es dolgozóknál Ferraris iratok találhatóak, amiket fel is használtak a 2008-as autó építésénél. Az utolsó futam előtt még három pilóta volt esélyes a világbajnoki címre: a két McLaren pilóta mellett a Ferraris (ex- McLaren) Kimi Räikkönen. Nevető harmadikként végül az övé lett a trófea. Alonso pedig, az évad közbeni rossz hangulat miatt, év végén elhagyta a csapatot, és visszatért a Renault-hoz.
2008-ra Hamilton mellé a korábbi Renault-s Heikki Kovalainent szerződtették. Az évadnyitó futamot Hamilton nyerte. Ezután egészen Monacóig nem tudott újabb győzelmet szerezni. A hazai, Angol nagydíjat majd az azt követő Német nagydíjat is megnyerte, közben pedig folyamatosan pontszerző helyeken végzett. Az utolsó, mindent eldöntő Brazil nagydíjon elég volt egy ötödik helyezést szereznie a végső győzelemhez, ám ez nehezebben ment, mint azt bárki várta volna. Egészen az utolsó kör utolsó kanyarjáig úgy tűnt, hogy 2007 után ismét hagyja elúszni a világbajnokságot, ám ekkor a belassuló Glock mellett elmenve, bejött az 5. helyen, ezzel pedig megnyerte az azévi bajnokságot. A csapat a konstruktőri 2. helyen végzett.
2009 ismét nem a McLaren éve volt, „hála” a szabályváltoztatásoknak. Mivel az előző évben a végsőkig harcban álltak a győzelemért, viszonylag későn tudták elkezdeni a következő évi fejlesztéseket. A csapat jelentős lemaradásban volt, de Hamilton két futamgyőzelmet azért így is össze tudott hozni, a Magyar és a Szingapúri nagydíjakat nyerte meg. Kovalainen nem tudta tartani a lépést Hamiltonnal, ezért távoznia kellett a csapattól.

2010 – világbajnok autó, világbajnok versenyzőpáros
2010-ben is Hamiltoné az egyik autó, mellé érkezik a 2009-es év bajnoka, Jenson Button. Így tehát a McLaren elmondhatja, hogy náluk versenyez az elmúlt két év világbajnoka. Idén meglátjuk, hogy mire fognak menni egymással azonos feltételek között.



(kép forrása: www.motorsport.com)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése