2010. február 16., kedd

Jenson Button

Jenson Alexander Lyons Button 1980. január 19-én Angliában a Somerset-beli Frome-ban született. Édesapja rallycross versenyző volt, tehát volt honnan örökölnie a száguldás szeretetét. 8 évesen kezdett el gokartozni, a legfiatalabb kupagyőztes lett a Super-A Európabajnokságon, a Formula-Ford kategóriát pedig újoncként nyerte meg.
1999-ben a McLaren a legjobb fiatalnak járó díjjal jutalmazta, még ebben az évben a Prost jóvoltából egy F1-es gépet is kipróbálhatott.

Először a Williams, aztán a Renault
Forma-1-es pályafutása 2000-ben kezdődött, a Williams csapat pilótájaként az addigi legkevesebb formula-autós tapasztalattal bíró versenyző volt (már Raikkönen az), elnyerte a Lorenzo Bandini díjat.
Button ezután igen gyakran váltott csapatot, vagyis inkább a csapatok változtak körülötte. Habár Frank Williams-szel 5 éves szerződést ír alá, 2001-ben átvette a helyét Montoya, így kölcsönben versenyzett a Benettonnál. A csapatot azonban a következő évben felvásárolta a Renault, ahol Trulli csapattársaként folytatta pályafutását.

BAR-os / Hondás évek
2003-ban Flavio Briatore Jensont lecserélte a tesztpilótával, Fernando Alonsoval, így a brit fiú egy másik csapathoz szerződött, amit akkor British American Racingnek neveztek. 2004-ben a BAR-Honda színeiben megszerezte a csapat és saját első pole pozícióját a San Marino-i Nagydíjon. A fejlesztéseknek és a számos dobogós helynek köszönhetően a világbajnokságot a 3. helyen zárta a két Ferraris, Schumacher és Barrichello mögött. A 2005-ös évet a Williams csapatnál szerette volna teljesíteni, de szerződés kötötte a BAR-hoz, és az FIA kötelezte ezen szerződés teljesítésére. Montrealban második pole-ját jegyezhette, és az év második részében minden futamon pontot szerzett. Az eredmények és a hír, hogy a BMW saját csapatot indít - a már korábban megkötött Williamses szerződése ellenére -, maradásra bírták a BAR-nál. Ez persze csak úgy teljesülhetett, hogy a csapat, ami 2006-ban már a Honda gyári konstruktőre lett, kivásárolta a Williamstől. Ebben az évben aratta első futamgyőzelmét hazánkban, a Hungaroringen. A kaotikus, esős versenyen a 14. helyről rajtolva tudott győzedelmeskedni. A 2007-es szezont nagy kudarcként könyvelhette el Button. A környezetvédelmi kampányban részt vevő Föld festésű autóval csak 6 pontot sikerült elérnie az idény során. 2008-ban sem ment jobban az autója. Az összesítőnél ő volt a legutolsó, aki pontot szerzett, egész évad során mindössze hármat. A szezon pozitívuma az volt, hogy Ross Brawn érkezett a csapathoz, ébredeztek a remények, hogy versenyképes autót sikerül majd építeni a következő években. Azonban decemberben a Honda bejelentette, hogy elhagyja a sportágat.

Világbajnoki győzelem a Brawn-nal
A Brawn-sztori pedig már ismerős. Ross Brawn 2009 elején megvette a csapatot és kiderült, hogy a továbbiakban is a Barrichello-Button párossal dolgozik együtt. A csapat nagyszerű autót tervezett, a Brawnnal tartósan csak a Red Bull Racingnek sikerült felvennie a versenyt. Button kirobbanó formában kezdte az évet, 7 futamból 6-ot megnyert, erős sejtésekre adva okot, hogy a leendő világbajnokot láthatjuk a személyében. Az évad során legnagyobb kihívói a csapattársa Rubens és a fiatal német Red Bullos, Vettel voltak. A bajnokságot végül 95 ponttal nyerte meg Button, és az új csapat is 172 ponttal zsebelte be a konstruktőri kupát. Példátlan a sport történetében, hogy a bizonytalanságból épült meg a csapat, még az év elején sem tudtuk, hogy Jenson egyáltalán versenyezhet-e…. és világbajnok lett.

A háttér
Gyakran láthatjuk a brit versenyzőt a paddockban édesapja társaságában, és barátnője Jessica Michibata is majdnem minden futamra elkísérte őt. Jenson egyéb sportokat is szívesen űz, leginkább triatlonozik, tavaly a London Triatlont 2 óra 7 perc alatt teljesítette.

Jövőre
2010-ben Jenson a McLaren pilótájaként áll majd a rajtrácsra, hogy megvédje világbajnoki címét. Karrierje során most ül majd mellette a legerősebb csapattárs, hiszen az előző évi világbajnok, Lewis Hamilton vezeti a másik McLarent.

(kép forrása: i.telegraph.co.uk)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése