2010. április 7., szerda

Kommunikáció a pilóta és a csapat között

A pályán köröző pilóta és a csapat között folytonos kommunikáció megléte szükséges egy sikeres verseny érdekében.
Természetesen elsősorban a csapatrádión cserélnek gazdát az információk. Minden olyan eseményről, amelyet a pilóta nem észlelhet időben, a versenymérnöke tájékoztatja. A bokszból a szakemberek minden ellenfelet figyelemmel kísérnek, ki mikor áll ki kerékcserére, a pálya melyik részén halad épp, vagy, hogy milyen a vezetési stílusa.
A telemetria segítségével rengeteg adatot kapnak az autóról menet közben. Figyelik például az alkatrészek kopását, melegedését, esetleges meghibásodását; és hasonlóképpen követik nyomom a pilóta minden mozzanatát, és igyekeznek segítéségére lenni abban, hogy melyik kanyarnál javíthatna a köridején, vagy melyik pont alkalmas az előzésre. Ha bármilyen probléma lépne fel az autó körül, vagy a pályán, a mérnök értesíti erről a versenyzőt. A rádió egyik előnye, hogy kétirányú, így a pilóta is fontos tapasztalatokat közvetíthet a csapatnak, az aszfalt állapotáról, a gumi elhasználódásáról vagy az autó vezethetőségéről. Bármi szokatlan gond akad a versenyzőnél, azonnal jelezheti ezt az istállónak, akik a következő bokszkiállásnál felkészülten várják a pilótát, hogy megszüntessék a problémát.
A versenymérnök fontos feladata továbbá, hogy a pilóta figyelmét egy „unalmasabb” körözgetés közben is fenntartsa. Olyan - a szemünkben a versenyző rutinfeladatának tűnő - folyamatokat is elmondanak a fiúknak, mint a rajtprocedúra, vagy, hogy figyeljenek a bokszutcai sebességkorlátozásra.
Megfigyelhetjük, hogy ebben a modern technikákat felvonultató sportágban a rádió mellett még mindig használják az üzenetjelző táblákat. Ennek oka, hogy esetleges rádió-meghibásodás esetén is tájékoztatni tudják a versenyzőket. Nyilván ez csak egyirányú kommunikációt eredményez, a pilótának nincs lehetősége a csapat felé üzenetet küldeni, de a legfontosabb, hogy a lényeges adatokat a vezetők megkapják. Ezeket a táblákat a célegyenesbe a depóból akkor is kitartják a szerelők, ha a rádió működőképes. Igen hatékony kommunikációs eszköz, ugyanis a verseny szempontjából legfontosabb adatok menet közben egy pillantás alatt leolvashatóak.
Pozitív dolog, hogy a közvetítések által a szurkolók is fültanui lehetnek a rádióforgalom egy-egy részletének. Színesítik a versenyt az olyan emlékezetes mondatok, mint pl. az Ausztrál futamon Alonso reakciója, amikor mérnöke értesítette, hogy Hamilton megérkezik a nyakára: I don’t want to know. Megmosolyogtató tud lenni, hogy ilyen őrületes tempó és koncentráció mellett milyen mondatokat intéznek a pilóták a mérnökökhöz.


(A kép a 2009-es World Series by Renault Hungaroringi futamán készült.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése