2010. február 15., hétfő

Michael Schumacher

Michael Schumacher 1969. január 3-án született Németországban. A Forma-1 a legeredményesebb pilótájaként tartja nyilván a német versenyzőt, aki hét világbajnoki címével eddig mindenkit felülmúlt.


Michael pályafutása négyévesen kezdődött, amikor is szüleitől megkapta élete első gokartját. 1975-ben-hatévesen érte el első sikerét: a kerpeni gokart klub bajnoka lett. 1984-ben német junior bajnok címet szerzett gokartban, amelyet 1985-ben is megismételt és egy junior világbajnoki címet szerzett szintén gokartban. 1986-ban a harmadik helyen végzett a német felnőtt gokart bajnokságban és a felnőtt Európa-bajnokságban. 1987-ben német bajnok és egyben Európa-bajnok is lett. Még gokartos korában találkozott a későbbi ellenfeleivel, Mika Hakkinennel és Heinz-Harald Frentzennel. Ahogy láthatjuk, termékenyen telt a német versenyző gyerekkora.
Lássuk a kezdeti felnőtt éveket.
1988-ban kezdett el autókkal versenyezni a német Forma-König sorozatban.
A bajnokság tíz futamából kilencet megnyert, egyen a második helyen végzett. Ugyanebben az évben a hatodik helyet szerezte meg a német Forma-Ford 1600 bajnokságban és második lett a Forma-Ford 1600 Európa-bajnokságban. Ebben az évben találkozott Willi Weberrel, aki egy német Forma-3-as csapat, a WTS csapatfőnöke volt és fiatal tehetségek felkutatásával foglalkozott. Weber 1989-re leszerződtette a csapatába és menedzsere is lett a fiatal német pilótának.
Első Forma-3-as szezonjában a német bajnokság harmadik helyén végzett Karl Wendliger és Heinz-Harald Frentzen mögött.
1990-ben megnyerte a német Forma-3-as bajnokságot és a Makaói Világkupát is, ahol Mika Hakkinen volt a legnagyobb riválisa. Néhány héttel később a Forma-3-as Fuji Kupát is megnyerte és a Makaó-Fuji duplázással 30 ezer dolláros pénzjutalmat kapott.
Az 1989-es Forma-3-as bajnokság első három helyezettje, Wendlinger, Frentzen és Schumacher lehetőséget kapott arra, hogy részt vegyen a Mercedes Benz pilótaképző programjában, az ún. „junior programban”, amelynek az volt a célja, hogy versenyzőket neveljen ki arra az esetre, ha a stuttgarti gyár beszáll a Forma-1-be.
1991-ben már Wendlinger volt a csapattársa, a Sauber-Mercedes azonban rendkívül megbízhatatlan volt. A fiatal kettős nyolc futamból mindössze hármon ért célba, egyen elsők lettek, egyen második helyen végeztek, a Le Mans-i 24 órás versenyen pedig az ötödik helyet szerezték meg legjobb mercedesesként.
Még szintén ebben az évben Schumacher „vendégszerepelt” a német túraautó bajnokságban, a DTM-ben, és a Japán Forma-3000-ben is.
1991 végén úgy tűnt, hogy a következő évben a Forma-3000-ben folytatja pályafutását, de menedzsere, Willi Weber hírt kapott arról, hogy a Jordan Forma-1-es csapatának versenyzője, Bertrand Gachot Angliában börtönbe került. Így aztán a Mercedes junior programjának vezetője, Jochen Neerpasch és Willi Weber együtt szervezték meg Schumacher tesztelési lehetőségét a Jordannél. A német versenyző Silverstone-ban ült először Forma-1-es autóba és a tesztelésen rögtön lenyűgözte gyorsaságával a Jordan vezetőit. A Belga Nagydíjon aztán a versenyen is kapott lehetőséget Gachot helyetteseként.
1991-ben öt versenyen vett részt a Benetton-Ford színeiben. Csapattársa, a háromszoros világbajnok, Nelson Piquet az öt közös időmérő edzésükből mindössze egyszer tudta megverni az újoncot.
1992-ben, első teljes szezonjában Schumacher 53 ponttal a világbajnoki harmadik helyen végzett a Williams Renault-k mögött, de Ayrton Senna előtt.
1993-ban a Williams Renault továbbra is a legerősebb csapat volt, így Alain Prost lett a világbajnok. Schumacher minden futamon dobogóra állt, amelyen célba ért, ám hét alkalommal kiesett, így a szezon végén mindösszesen 52 ponttal a negyedik lett.
Az 1994-es szezont megelőzően megváltozott néhány szabály a Forma-1-ben. Betiltották az elektronikus pilóta-segédeszközöket, az ABS-t, és a kipörgésgátlót.
16 futamból csak 14-en vett részt, ráadásul kettőből diszkvalifikálták, mégis nyolc versenyt nyert és 92 pontot szerzett. Ezzel ő lett a sportág történetének első német világbajnoka.
1995-re a Benetton lecserélte a V8-as Ford motort V10-es Renaultra.
A Benetton 195-ös, a csapat 1995-ös autója rendkívül nehezen kezelhető autó volt-ezt később Berger és Alesi is megerősítette, amikor év végén tesztelték azt. Ennek ellenére Schumacher kilenc futamot nyert és összesen 102 ponttal fölényesen megnyerte második világbajnoki címét.
1996-ban elhagyta a Benettont és az akkor gyengébb Ferrarinál folytatta tovább F1-es pályaufutását. Úgy tartották róla, hogy rendkívüli módon képes motiválni, ösztönözni a körülötte lévő munkatársakat, és tapasztalatait megfelelően tudta kommunikálni a mérnököknek. A szezon tizenhat versenyéből öt alkalommal kiesett valamilyen műszaki probléma miatt, de ennek ellenére a világbajnokság harmadik helyén végzett a két Williams mögött, 59 ponttal.
1997-ben Rory Byrne főmérnök és Ross Brawn technikai igazgató is követték a Benettontól az olasz istállóhoz. Ez az év nem a legjobbak közé sorolható Schumacher szempontjából, hiszen egy szerencsétlen baleset miatt az FIA elvette az egész évben megszerzett 78 pontját és egyéni második helyét.
Az 1998-as évben a finn Mika Hakkinen lett a világbajnok 100 ponttal, Schumacher a másodikon végzett 86 ponttal.
1999-ben is folytatódni látszott a párbaj Schumacher és Hakkinen között, amely csak a Brit Nagydíjig tartott. Silverstone-ban ugyanis Schumacher fékhiba miatt kiszaladt a Stowe-kanyarban és 107 km/h-s sebességgel frontálisan a gumifalba csapódott. Sípcsont és szárkapocs-csonttörést szenvedett a jobb lábán, és ennek következtében a következő hat futamon nem vehetett részt. Világbajnoki esélyeit így elvesztette. 44 ponttal az ötödik helyen végzett.
2000-ben megszerzi harmadik világbajnoki címét 108 ponttal és kilenc futamgyőzelemmel. A Ferrari elhódította a konstruktőri világbajnoki címet Rubens Barrichello segítségével.
2001-ben újabb világbajnoki trófeát tudhat magáénak, immáron a negyediket. Már a Magyar Nagydíjon – öt futammal a szezon vége előtt – bebiztosította VB címét. Az év során összesen 123 pontot és kilenc versenyt nyert.
2002-ben a Ferrari tovább erősödött, és ismét domináns autó volt az övék. Schumacher tizenegy versenyt nyert és 144 pontot szerzett. Ezzel ismét ő lett a világbajnok, immáron ötödször. A bajnokság második helyén csapattársa, Rubens Barrichello végzett 77 ponttal. A szezonra némileg árnyékot vetett az a tény, hogy a zeltwegi Osztrák Nagydíjon a Ferrari arra utasította az élen haladó Rubens Barrichellot, hogy engedje maga elé Schumachert, amit aztán a média és a közvélemény is élesen bírált.
2003-ban változott a pontrendszer: 10-8-6-5-4-3-2-1-re. Ez az év kissé „döcögősen” indult Schumacher számára. Ám a végén mégis ő nyerte meg a világbajnokságot 93 ponttal, Kimi Raikkönen a maga 91 pontjával a második helyen végzett. Ezzel az újabb VB címmel Schumacher lett minden idők legsikeresebb Forma-1-es pilótája.
2004- hetedik világbajnoki cím
Ez az év „kissé” unalmasra sikeredett, hiszen a tizennyolc futamból tizenhármat a Ferrari és Schumacher nyert meg. Az évad első 13 versenyéből 12-t a német pilóta nyert meg. A szezon során 148 pontot gyűjtött, míg csapattársa Rubens Barrichello 114-t.
2005-ben újabb jelentős változásokat hozta be Forma-1-be. A legfontosabb a gumiszabály volt, melynek értelmében a versenyzőknek egy garnitúra gumival kellett végigfutnia az időmérő edzéseket és a teljes versenytávot, valamint a motorszabály, amely szerint egy hajtóműnek két versenyhétvégét kellett kibírnia.
A Ferrari jóval gyengébb volt, mint az előző években és Schumacher is hibázott néhányszor. Alapvetően azonban a Bridgestone gumikról van szó, amelyek kevésbé alkalmazkodtak az új gumiszabályhoz, mint a Michelin abroncsok. A német versenyző csupán egyszer állhatott a dobogó legmagasabb fokára, méghozzá a „csonka” Amerikai Nagydíjon, ahol a Michelin csapatai nem indultak el. A világbajnokságot végül Fernando Alonso nyerte.
A 2006-os szezon volt Schumacher legutóbbi éve a Forma-1-ben. A Ferrari hazainak mondható pályáján, Monzában – ahol győzött - bejelentette, hogy az évad végén visszavonul az aktív versenyzéstől. Alonso 13 pont előnnyel 2006-ban is világbajnok lett.
Schumacher 2006 után maradt a Ferrari csapatnál, ahol 2007-ben még tesztelhetett is, valamint tanácsadó is volt.
2009. december 23-án hosszú találgatások után bejelentette, hogy 2010-től az újonnan megalakult Ross Brawn által vezetett Mercedes csapatnál fog versenyezni, a honfitárs, Nico Rosberg mellett.









 (kép forrása: automobilsport.com)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése