2010. február 11., csütörtök

Renault

A Renault F1 nem más, mint a Renault autógyár Formula-1-es csapata. A francia istálló már régóta a száguldó cirkusz tagja. Konstruktőrként és motorszállítóként egyaránt részt vett a Forma-1-ben, a 70-es évek óta. A Renault vezette be a turbó motort a Formula-1-be, amelyet már a debütálásukkor alkalmazott 1977-ben. Számos világbajnoki címet hódítottak el motorszállítókként a Williams és a Benetton csapattal az 1990-es években. Konstruktőrként 2002-ben tértek vissza, a Benetton csapat felvásárlásával. 2005-ben és 2006-ban az egyéni, valamint a konstruktőri címet is megszerezték Fernando Alonsoval. A csapat székhelye Enstone-ban, az Egyesült Királyságban van, ahol a kasztnikat tervezik és építik. A motorokat a Párizs környéki Viry-Chatillonban készítik.


Debütálás
Mint azt már feljebb említettem a Renault csapat 1977-ben debütált a Brit Nagydíjon. Az évad első öt versenyén egyetlen versenyzőjük Jean-Pierre Jabouille négyszer kiesett, egyszer pedig nem tudta kvalifikálni magát. Az 1977-es és 78-as években a Renault megbízhatósági problémákkal küszködött. Aztán 1979-ben Jabouille mellé egy új versenyzőt ültettek be, mégpedig René Arnouxot.
1980-ban Arnoux győzni tudott Brazíliában és Dél-Afrikában, Jabouille azonban nem hozta a várva várt eredményeket. Az év végi súlyos balesete miatt búcsút mondott a száguldó cirkusznak. Helyére Alain Prost érkezett a McLarentől, aki nagy lendületet adott a csapatnak. 1981-től 1983-ig a Renault a konstruktőri világbajnokságban kétszer harmadik, egyszer második lett. Arnoux 1982-ben elhagyta a csapatot és a rivális Ferrarihoz ment. Helyére Eddie Cheevert szerződtették le.
1983-ban a Renault és Prost nagyon közel került a világbajnoki címhez, ám azt végül Nelson Piquet nyerte el a Braham-BMW-vel. Ezek után Prost is elhagyta a csapatot és visszament a McLarenhez, a Renault pedig ismét gyengélkedni kezdett.
A két pilóta, Derek Warwick és Patrick Tambay 1984-ben és 1985-ben alig szerzett néhány dobogós helyet. 1985-ben indítottak egy harmadik autót is, amelyet Francois Hesnault vezetett. Első alkalommal építettek épp az ő autójába egy belső kamerát, amely élőben közvetített felvételeket a televíziónézők számára. 1985 év évén a Renault mint csapat kivonult a Forma-1-ből.


Motorszállítás…
A Renault már 1983 óta szállít motorokat a Forma-1-be. Eleinte a Lotusnak szállított, később azonban már a Ligier is igényt tartott a Renault motorokra. A háromszoros világbajnok Ayrton Senna az 1985-ös Portugál Nagydíjon az első győzelme mellett a Renault motorok első dobogós helyét szerezte meg.
Miután 1985-ben kivonultak a Formula-1-ből, figyelmük középpontjába a motorszállítás került. 1986-tól a Tyrell csapat is a Renault partnere lett.
Majd 1986-ban, négy év után a Renault egy időre visszavonult a motorgyártástól is. Majd 1989-ben visszatértek, és a Williamsnek szállítottak erőforrásokat. A Williams 1992-ben, 1993-ban, 1995-ben, 1996-ban és 1997-ben megnyerte az egyéni és a konstruktőri világbajnokságokat is. A Benettonnak 1995-től 2001-ig szállított motorokat. A Mecachrome-mal együttműködve 1998-tól 1999-ig a Williamsnek, 1999-ben pedig a British American Racingnek, 2000-ben az Arrowsnak.


A visszatérés íze
2000. március 16-án 120 millió dollárért felvásárolták a Benettont, de 2000-ben és 2001-ben még Benetton név alatt versenyeztek. 2000-ben a csapat két pilótája Giancarlo Fisichella és Alexander Wurz voltak. 20 pontot és 2 dobogós helyet tudott szerezni ez a páros. 2001-ben aztán Jenson Button váltotta Wurzot. Ebben az évben csupán 10 pontot gyűjtöttek. 2002-ben a Benettont Renault F1-re nevezték át. Fisichella átigazolt a Jaguarhoz és helyére Jarno Trulli érkezett.
Az új páros 23 pontot szerzett, de a dobogót még nem sikerült megcsípniük.
2003-ban Button helyére érkezett Fernando Alonso, aki sikerre vitte a csapatot. A fiatal spanyol élete első győzelmét a Hungaroringen aratta, ami egyben a csapat első győzelme is volt az 1983-as Osztrák Nagydíj óta.
2004-ben a konstruktőri második hely volt a cél a csapat számára. Trulli megnyerte a Monte Carlo-i futamot, ám nem sokkal ez után megromlott a kapcsolata a csapatvezető Briatore-val, emiatt az utolsó versenyeken már nem a Renault-nál, hanem a Toyotánál versenyzett. Helyére az 1997-es világbajnok, Jacques Villeneuve érkezett. A kanadai versenyző azonban nem tudott pontot szerezni, így a Renault csak a harmadik lett a konstruktőrök között, a Ferrari és a Bar mögött.


2005 és 2006, bajnoki évek
2005-ben Fisichella lett a második számú versenyző Alonso mellett. Rendkívül jól alakult a szezonkezdet a Renault számára, hiszen rögtön az első futamon Fisichella nyert, majd a rákövetkező három futamon Fernando Alonso diadalmaskodott. Fisichella ezt követően nem tudta felvenni Alonso tempóját, és elmaradt mögötte, számos alkalommal kiesett. A Renault legfőbb riválisa a McLaren és Kimi Raikkönen lett. A wokingi alakulat a Brazil Nagydíjon aratott kettős győzelme után átvette a konstruktőri világbajnokság vezetését, de ugyanitt biztosította be Alonso is a világbajnoki címét, amivel minden idők legfiatalabb világbajnoka lett. Az utolsó két versenyen pedig a Renault átvette a konstruktőrök között az első helyet és ezzel megszakította az addig hat éve tartó Ferrari egyeduralmát.
2006 szintén a Renault éve volt, hiszen Fernando Alonso ismét világbajnok lett, a Renault pedig újra a csapatok közötti elsőséget szerezte meg. 2006 októberében a csapat bejelentette, hogy a holland ING lesz a Renault főszponzora három évig, a Mind Sevent váltva.


2007
Fernando Alonso elhagyta a csapatot, mely komoly visszaesést mutatott. A spanyol versenyző helyére Heikki Kovalainen érkezett, a csapat korábbi tesztpilótája. A 2007-es évet a csapat a McLaren kizárása után végül a harmadik helyen fejezte be, 51 ponttal.

2008-ra Fernando Alonso visszatért a francia alakulathoz, csapattársnak pedig a kétszeres világbajnok Nelson Piquet fiát, Nelsinho Piquet-t kapta.
A csapat egész évben küzdött a pontokért. Szingapúrban Fernando Alonso győzött, ám később kiderült, hogy a csapatvezető Flavio Briatore utasítására Piquet a falnak csapta autóját. Ez a botrány csak 2009-ben derült ki, de nagy port kavart, ugyanis Flavio Briatore-t eltiltották a száguldó cirkusztól.
Japánban aztán ismét Alonso győzött, amit Piquet negyedik helye erősített meg.
A Renault 80 ponttal a 4. helyen végzett a konstruktőri világbajnokságban. A pontok nagy részét Alonso nyerte, míg Piquet helyzete egyre bizonytalanabbá vált a Renault-nál.

2009-ben a csapat változatlan felállással kezdte az évet. Az új szabályoknak megfelelően a Renault R29 a teszteléseken az egyik leglassabban teljesítő autónak bizonyult. A Motorsport Világtanács engedélyezte a Brawn, a Toyota és a Williams által használt duplafedeles diffúzorok használatát, így a Renault is ennek a kifejlesztésére kényszerült. Alonso a Magyar Nagydíjon megszerezte a pole-pozíciót, ám a futamon az első kerékcsere során rosszul rögzítették a jobb első kereket, és ez levált, így visszatért a boxba, de néhány körrel ez után végleg feladta a küzdelmet. Az FIA ezért eltiltotta a csapatot az Európai Nagydíjról, mivel Alonso rögzítetlen kereke balesetveszélyes volt, de később visszavonta a döntést. A gyengén teljesítő Piquet elbocsátották a Renaulttól a Magyar Nagydíj után, helyére a francia Romain Grosjeant ültették be. Szeptemberben kiderült az a 2008-as eset, hogy Piquet balesetével tudatosan befolyásolta a szingapúri nagydíjat, melynek köszönhetően Alonso jelentős előnyre tett szert, majd győzni tudott. A csapatfőnököt, Briatoret örökre, a technikai igazgatót pedig 5 évre eltiltották a Forma-1től. A Renault új csapatfőnöke ezután Bob Bell lett. A Renault két évre felfüggesztett eltiltással büntették, névadó szponzora az ING emiatt elhagyta a francia csapatot.
2010-től a Renault két versenyzője a lengyel Robert Kubica és az orosz Vitalij Petrov lesznek.










(Kép forrása: http://renaultf1.com/2010-Valence-Testing-Others.html?lang=en)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése