2010. február 13., szombat

Scuderia Ferrari

A Ferrari az egyetlen csapat, amely már a kezdetektől, 1950-től egészen napjainkig állandó szereplője a száguldó cirkusznak. Az olasz alakulat a sportág legsikeresebb istállója, 2009-ig összesen 16 konstruktőri címet szereztek és 15 alkalommal avattak egyéni világbajnokot a piros overállban.
Színüket még a Nagydíjak korából őrzik, amikor a nemzeteket különböző színekkel jelölték; az olaszok a pirosat kapták.

A Ferrari történetéről sokáig lehetne mesélni, a következőkben azonban csak vázlatosan ismertetem a csapat Forma-1-es karrierjét.

A II. világháborút megelőző autóversenyeken még az Alfa Romeoval közösen létrehozott gépezetekkel versenyeztek, az első hivatalos világbajnokságon 1950-ben már saját kocsival állt rajthoz Enzo Ferrari. A 2. világbajnoki évadban megszerezték első futamgyőzelmüket, José Froilan Gonzalez révén. A következő évad 2 literes formulát írt elő, ami kedvezett a Ferrarinak, 1952-ben és 1953-ban is Ferrarival lett világbajnok Alberto Ascari. A következő években Juan-Manuel Fangio hódította el rendre a bajnoki trófeát, 1956-ban a Ferrari csapat tagjaként a negyediket.
1958-tól a konstruktőrök között is világbajnokot hirdettek, ebben az évben a Vanwall győzött, de az egyéni címet Mike Hawthorn egy Ferrarival szerezte meg.
A 60-as években két egyéni címet és két konstruktőri címet szerzett a csapat. 1961-ben Phil Hill lett a világbajnok a Ferrarival, ez évben a csapat a konstruktőri kupát is begyűjtötte.
A másik két címszerzés szintén egy évre esik: 1964-ben John Surtees diadalmaskodott.
A 70-es évek eleje nem hozott sikereket a csapatnak. 1974-ben Enzo Ferrari a csapatfőnöki teendőkkel Luca di Montezemolot bízta meg, és leszerződtette Niki Laudát. A következő években sorozatban háromszor (1975, 1976, 1977) nyerte meg a Ferrari a konstruktőri kupát, ’75-ben és ’77-ben Niki Lauda is világbajnok lett (’76-ban csupán egy ponttal maradt alul James Hunttal szemben, Nürburgringi balesete miatt két versenyen nem indulhatott). 1979-ben Jody Scheckter révén jegyezhette a Ferrari mindkét címet.
A következő versenyzői elsőségre 20 évet kellett várnia a csapatnak, igaz, konstruktőri címet még 1982-ben és 1983-ban sikerült szerezniük.

Az 1996-ban a Ferrarihoz kerülő német legenda, Michael Schumacher lendítette fel újra a csapat pályáját, 1999-től szabályos Ferrari-Michael Schumacher éra jellemzi a királykategóriát. A páros sorozatban 5 egyéni és 5 konstruktőri világbajnokságot nyert (1999-2004), 2005-ben Fernando Alonso a Reanult-val állította meg ezt a sorozatot. 2007-ben (Schumi visszavonulása után) Kimi Raikkönen szállított a csapatnak egy egyéni címet és egy csapatelsőséget, utóbbit a következő évben még egy követte.

2010-ben a csapat Fernando Alonsot és Felipe Massát küldi pályára, hogy újabb sikerekkel gazdagítsa a legendás istállót.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése