2010. február 9., kedd

Scuderia Toro Rosso

A csapat a Red Bull osztrák italvállalat és az egykori Formula-1-es versenyző, Gerhard Berger tulajdonában van. Az olaszországi székhelyű alakulat 2006 óta van jelen a Formula-1-ben, miután Paul Stoddart 2005 év végén eladta a Minardit. A Torro Rosso a Red Bull fiókcsapataként működik.


A csapat háza táján történt események…


2006-ban a Toro Rosso két versenyzője az olasz Vitantonio Liuzzi és az amerikai Scott Speed voltak. A csapatfőnök az osztrák Franz Tost lett, aki egy ideig a Williams BMW-nél dolgozott. Motorszállítójuk a Cosworth lett. 2006-ban egyedüli csapatként használtak V10-es motorokat, melyeknek a teljesítményét le kellett fogni. Eredetileg Squadra Toro Rosso lett volna a nevük, de végül az autósport hagyományainak megfelelően a Scuderia mellett döntöttek. A csapat fénypontja az Amerikai Nagydíj volt, amikor Liuzzi a 8. helyen ért célba Nico Rosberg előtt. A Toro Rosso versenyképesebb volt a Minardinál, így a világbajnokságban két csapatot is megelőztek: a Midlandot és a Super Agurit.


Mit láttunk 2007-ben?
A csapat Bridgestone abroncsokra váltott a többiekhez hasonlóan. A 10 hengeres Cosworth-motorok helyett már a Ferrari V8-asait használják. A Red Bull csapat ezeket a motorokat alkalmazta 2006-ban, de 2007-ben a világbajnok Renault motorjait szerették volna használni. A szezon elején még Vitantonio Liuzzi és Scott Speed maradtak a csapat pilótái, ám az esős Európai Nagydíj után Scott Speed vitába került a csapatfőnök, Franz Tosttal.
Az eset után végül a Toro Rosso bejelentette, hogy a Magyar Nagydíjon a távozó Scott Speed helyére a BMW Sauber tesztpilótája Sebastian Vettel kerül.
A fiatal német versenyző a Kínai Nagydíjon érte el a csapat történetének legjobb eredményét, ahol 4. helyen ért célba, míg Liuzzi a 6. lett.




2008
Változott a pilótafelállás, hiszen a távozó Vitantonio Liuzzi helyére a francia Sebastian Bourdaist szerződtették le. Dietrich Mateschitz felvásárolja a csapatot.
Az évad első fele nem a legjobban alakul a Toro Rosso számára.
A csapat 2008-as konstrukcióját, az STR3-at csak Monacoban használhatták először, miután Bourdais a prototípust a barcelonai teszten összetörte. Az edzéseken még nem tapasztaltak látványos előrelépést, sőt az esős versenyen Bourdais ki is esett. A német ifjonc azonban hibátlanul ment, így az 5. helyen ért célba, megszerezve ezzel a csapat első pontjait. A következő futamokon rendre a középmezőnybe érkeztek meg a Toro Rosso autói.
A Belga Nagydíjon elért sikerek nagyban az időjárás viszontagságainak is betudhatók, ám az ilyen viszonyok között bontakoznak ki igazán a versenyző képességei. Sebastian Bourdais a 7. helyen végzett, míg Vettel az 5-en.
Nézzük a Toro Rosso 2008-as évének legkiemelkedőbb momentumait. Az egész az Olasz Nagydíj időmérő edzésén kezdődött, ahol Vettel megszerezte élete első Forma-1-es pole pozícióját (esőben!). Ezzel ő lett minden idők legfiatalabb pole győztese. A verseny az eső miatt a Safety car mögül indult. Egy Toro Rosso a mezőny elején, egy pedig a végén. Sebastian Vettel csapattársa ugyanis a mezőny végére került, miután autója a rajtrácson ragadt, amelyet csak a boxban tudták újraindítani. Amikor végre a Safety car elengedte a mezőnyt, Vettel folyamatosan növelni tudta előnyét Kovalainennel szemben. A német versenyző így 10 másodperces előnyre tett szert, amivel megnyerte élete első versenyét, és ezzel a Formula-1 történetének legfiatalabb futamgyőztese lett, 21 évesen és 74 naposan.
A Ferrarit leszámítva a Toro Rosso volt az első olasz csapat, amely futamot tudott nyerni az 1957-es Német nagydíj óta, amit Juan Manuel Fangi nyert meg egy Maseratival.
A 2008-as szezonzáró Brazil Nagydíjon Vettel néhány körrel a verseny vége előtt előzte meg az 5. helyért küzdő Lewis Hamiltont, akinek az 5. hely kellett ahhoz, hogy megszerezze a világbajnoki trófeát. Végül mindketten megelőzték a száraz pályás gumikon autókázó Timo Glockot, és ezzel Hamilton lett a világbajnok.
A Toro Rosso 39 pontjával kilépett a sereghajtók közül és 6. lett a konstruktőri világbajnokságban, megelőzve ezzel a Red Bullt is.


2009-ben aztán a Toro Rossotól távozó Sebastian Vettel helyére Sebastian Buemi érkezett, mellette Sebasian Bourdais kapott helyet, akit azonban gyenge teljesítménye miatt száműztek a csapattól. Helyére a spanyol Jaime Alguersuari érkezett, akit a 2009-es Magyar Nagydíj óta láthatunk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése