2010. február 12., péntek

Williams-Cosworth

Start
A kezdetben 17 fős Williams Grand Prix Engineering versenycsapatot Frank Williams és Patrick Head alapította 1977-ben. 7 egyéni, 9 konstruktőri világbajnoki címével a Formula-1 egyik legsikeresebb csapata, utóbbi rangsorban csak a Ferrari előzi meg. A 2000-es években folyamatos visszaesés jellemzi az istállót. Egyéni valamint konstruktőri világbajnoki címet utoljára 1997-ben, futamot 2004-ben nyertek. A Williams alakulata teljesen magáncsapat, a 2005-ös évtől kezdődően nem élvezi egyetlen autógyár támogatását sem, a motorokat a Cosworthtól vásárolja.


A Williams 1977-ben még March karosszériájú autókkal versenyzett, Patrick Néve a Spanyol Nagydíjon ült először a Williams volánja mögé, összesen 11 versenyen keresztül. Saját konstrukciójuk, az FW06-os 1978-ban állt először rajthoz, az ausztrál Alan Jonessal, 1979-től a Clay Regazzoni-Alan Jones párosítással. 1979-re az élcsapatokhoz nőtt a Williams is, 59 pontos eredményével a második helyen zárt.
1980-ban Alan Jones világbajnok lett. Az FW07B emellett igen jó és megbízható versenyautó volt. A Williams csapat ebben az évben hat futamgyőzelmes szerzett, s megkaparintotta az első konstruktőri bajnoki címet is. Az 1981-es szezon szintén igen sikeresnek bizonyult. 1982-ben Keke Rosberg ült a visszavonuló Alan Jones megüresedett helyébe, s világbajnok lett.
1985-ben Rosberg új csapattársa Nigel Mansell lett. Az új autóba Honda turbómotort helyeztek. Kezdetben különféle nehézségek akadályozták a csapat munkáját. Később aztán ismét megerősödtek és sorrra hozták a dobogós eredményeket. 1986-ban Mansell 6, Piquet 3 első helyet könyvelhetett el. Még ugyanebben az évben a csapattulajdonos Frank Williams egy súlyos autóbaleset következtében lebénult, közel egy évig ki sem látogatott a helyszínekre. 1987-ben aztán újra jól ment a Williams szekere. Piquet lett a világbajnok, a csapat pedig a harmadik konstruktőr-világbajnoki címet gyűjtötte be. 1988-ban már Judd motorokkal vettek részt a futamokon, amelyek gyengébbek voltak a Hondáknál. Ekkor versenyt sem nyertek, s mindössze 20 pontot szereztek a világbajnokságban.
1989-ben aztán a csapat Renault motorokra váltott. 1990-ben Boutsen és Patrese voltak a csapat pilótái. Sikert sikerre halmoztak az elmúlt évek gyengélkedései után, így a negyedik helyen végeztek a csapatok világbajnokságán.
A nagy változás 1992-ben következett. Mansell és Patrese voltak a csapat pilótái.
Mansell egy második hellyel biztosította be egyéni világbajnoki címét, míg a Williams csapat a belga Nagydíj után ünnepelhetett. Patrese a második helyen végzett. Mansell az év végén visszavonult.
1993-ban a Williams Alain Prosttal és Damon Hillel vágott neki a szezonnak. Prost megszerezte negyedik világbajnoki címét, míg Hill az első futamgyőzelmét. Prost befejezte pályafutását, helyére Ayrton Senna érkezett.
1994-ben egy igen erős és versenyképes páros érkezett a Williamshez, amelyet nagyon esélyesnek tartottak a végső győzelemre. A harmadik futamon Imolában Senna a Tamburello kanyarban elvesztette uralmát az autó fölött és a betonfalba rohant. Halálhíre az egész világot sokkolta. Az olasz hatóságok a csapatot és a Williamset mészárosként bélyegezte meg, s egészen 2005-ig tartó pereskedés kezdődött. Senna halála óta minden Williams autóra felkerül egy rejtett S-betű, Senna emlékére.
1995-ben Hill és Coulthard erősítette a brit gárdát. Ketten együtt öt versenyt nyertek. 1996-ban Coulthard távozott a csapattól, helyére Gilles Villeneuve érkezett. 1997-ben Villeneuve lett a csapat első számú pilótája, csapattársa pedig Heinz-Harald Frentzen lett. A pilóták az FW19-essel versenyeztek. A küzdelem kiélezett volt Frentzen, Villeneuve és Schumacher között. Az egyéni VB címet végül Villeneuve szerezte meg, miután az utolsó futamon Michael Schumachert egy sportszerűtlen előzési manővere miatt kizártak a bajnokságból.
1998-ban a csapat a harmadik helyet szerezte meg egyetlen győzelem nélkül. 1999ben Alessandro Zanardi és Ralf Schumacher érkezett a csapathoz. Zanardi nem szerzett egy pontot sem, míg Schumacher 35-re tett szert. A konstruktőrök versenyében visszaestek az ötödik helyre. Az autók színe az új reklám miatt a korábbi jellegzetes kék fehérről pirosra változott. 

Az új évezred
2000-ben a csapat ötéves szerződést kötött a BMW-vel, aminek első eredménye 2000-ben a Ferrari és a McLaren mögött megszerzett harmadik hely volt a konstruktőr-világbajnokságban. A csapat versenyzői Ralf Schumacher és Jenson Button voltak. 2001-ben aztán Juan Pablo Montoya átvette Jenson Button helyét, aki a Renaulthoz igazolt. A csapatnak sikerült ismét a harmadik helyet megszerezni a konstruktőrök világbajnokságában, négy futamgyőzelemmel fűszerezve. Hármat Schumacher és egyet pedig az újonc Montoya szerzett, Monzában. A BMW motorok igen gyorsnak bizonyultak, a Williams autói ezért elsősorban a gyors pályákon domináltak. Emellett azonban a megbízhatósági problémákat nehezen sikerült kiküszöbölniük.
A 2002-es év kusza érzéseket váltott ki a csapat tagjaiból. Montoya-nak sikerült egymást után ötször a pole-ból indulnia, ám első pozícióját nem tudta győzelemre váltani. A szezont így a harmadik helyen zárta 50 ponttal, Ralf Schumacher pedig negyedik lett 42 ponttal. A Williams BMW így második lett.
A 2003-as évad vált a legértékesebbé a Williams-BMW számára az elmúlt 10 év során. Az évad első futamán Montoya a 21. körig vezetett a futamot, ám megpördült, ami a győzelmébe került. A következő sikerhez egészen Monacoig kellett várni, ahol is Montoya győzött. Kanadában másodikként intették le a kolumbiai fenegyereket. Azt követően pedig ismét kettős győzelem született. Három versennyel a vége előtt azonban a csapat és Montoya elveszítette világbajnoki esélyeit az Amerikai Nagydíjon. A brit alakulat így a második helyen zárta az évet, 144 ponttal a Ferrari mögött. Montoya Michael Schumacher és Kimi Raikkönen mögött a harmadik lett. Ralf Schumacher pedig az ötödik.


2004-ben a Ferrari fölényes győzelemmel mindenkit maga mögé utasított. A Williams visszaesett a negyedik helyre. Kiemelném a csapat autójának konstrukcióját, amelyen az orrkúp előrébb került, az első légterelő szárnyat pedig két előre nyúló „rozmáragyar-szerű” elem tartotta. Az új konstrukció azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
2005-ben Montoya is és Ralf is elhagyta a csapatot, előbbi a McLarenhez, utóbbi a Toyotához került. Helyükre Nick Heidfeld és Mark Webber érkezett. Ez az év azonban nem sikerült valami fényesre, hiszen a csapatok között a Williams csak az ötödik helyen végzett. Webber a tizedik lett és Heidfeld pedig csak a tizenegyedik az egyéni bajnokságban.


2006-ban a BMW és a Williams útjai külön váltak, a német cég saját Formula-1-es csapatot hozott létre a Sauber felvásárlásával, BMW Sauber néven. A csapat ezután a Cosworth V8-as motorokra váltott. Két versenyzője Nico Rosberg és Mark Webber lett. A szezon azonban csalódás volt, hiszen csupán a nyolcadik helyen végeztek a csapatok világbajnokságán. 18 versenyen 20 alkalommal esett ki valamelyik autó.

2007-ben ismét motorváltás következett, ezúttal Toyotára. Webber helyére Alexander Wurz érkezett a csapat előző évi tesztpilótája. Az utolsó előtti versenyre azonban már Kazuki Nakajimát ültették be. A csapat a negyedik helyen zárt a konstruktőri versenyben a McLaren kizárását követően. 

2008-ban nem változott a pilótafelállás. Nico Rosberg és Kazuki Nakajima vezették a Williams autóit. Mindketten a középmezőnybe szürkültek. Év végén pedig a nyolcadik helyen zárt a csapat 26 ponttal a tarsolyában megelőzve ezzel a Hondát a Force Indiát és az évközben visszatérő Super Agurit.
A gazdasági világválság a Forma-1-re is rányomta bélyegét. A Williams 2009-es indulását csak a költségcsökkentések és a Bernie Ecclestone-tól kapott 20 millió dolláros gyorssegély tette lehetővé. Frank Williams pedig cserébe vállalta, hogy 2012-ig biztosan szerepelteti a csapatot a sorozatban. A Williams változatlan versenyzőpárossal indul 2009-ben. Továbbra is Nico Rosberg és Kazuki Nakajima vezették a csapat autóit. 

2010-ben egy új korszak kezdődik a Williams életében. A csapat visszatér a Cosworth motorokhoz, míg teljesen új pilótapárossal áll rajthoz: Rubens Barrichelloval és a GP2-es bajnoki címvédővel, Nico Hülkenberggel.









(kép forrása: http://www.motorsportal.hu/showpic.php?name=33149fw32_02_resize.JPG)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése