2010. augusztus 15., vasárnap

F1-es kiállítás

Volt szerencsém ellátogatni az LG által Magyarországra érkező vándorkiállításra.

A budai rendezvényen 8 Forma-1-es autót lehetett megcsodálni. A bemutatót az 1959-es Cooper nyitotta, amivel a konstruktőri cím mellett Jack Brabham egyéni világbajnoki címet is szerzett. Látható volt az 1961-es Lotus, aminek oldallemezeit a pilóták hűtése érdekében távolították el. A gépezettel Stirling Moss Monacoban elmondása szerint élete legnagyobb versenyén diadalmaskodott. A következő konstrukció, az 1966-os BRM nem igazán a sikerei, hanem a felépítése miatt fontos pontja a történelemnek. A 16 hengeres motort két másfél literes egymás fölé helyezett V8-asból építették fel. A sort Bruce McLaren és Danny Hulme McLarenje folytatta 1968-ból, előbbi pilóta a történelem második versenyzője, aki saját építésű autóval nyert futamot. Peter Gathin BRM-je következett, aki a ’71-es Monzai Nagydíjon 242,72 km/h átlagsebességgel a leggyorsabb versenyt jegyezte, ezt csak 2003-ban sikerült megdöntenie Michael Schumachernek. A turbós korszakot az éra utolsó évéből, 1988-ból származó McLaren-Mercedes képviselte, amivel Senna és Prost 16 nagydíjból 15-öt nyertek meg. Hetedik autóként Mansell Williams-e várta a látogatókat, a brit az aktív felfüggesztéssel felszerelt géppel 1992-ben Magyarországon szerezte meg a világbajnoki címét. Végül a McLaren MP4-21-es tükörpódiumra parkoltatva zárta a bemutatót.

A gépezetek mellett más érdekességek is voltak itt. A sportág történelmét bemutató fal a rengeteg érdekes info mellett korabeli jegyeket és más relikviákat is bemutatott. Nem könnyű ilyen kabalákat manapság felfedezni. A hangulat további növeléséhez pedig segítségül volt pár kisfilm. Régi, fekete-fehér felvételek a versenyekről, ahol még sapkafeldobással jeleztek a győztesnek, a hatkerekű Tyrell fedélzeti kamerájából volt látható Monaco, valamint egy remekül összevágott zenés videó Raikkönen és Alonso 2005-ös csatározásáról. Ráadásként még egy kis technikai ízelítő is szolgált. A Renault gyári munkálatairól, teszteléseiről vetítettek filmet, a motor működését és az autó felépítését látványos ábrák magyarázták, néhány alkatrész pedig külön-külön is kiállításra került. A kiállítás végén aktuális információt láttunk a 2010-es idény versenypályáiról.
A kütyüguruk a kiállítás másik felének is örülhettek. A kiállítás névadó szponzorának néhány terméke volt vizslatható, mint pl. a 3D-s televízió.

Persze személyemet inkább az F1-es részleg nyűgözte le. Kár lett volna kihagyni. Különleges volt belepillantani a Forma-1 történelmének egy-egy szeletébe.

Képek az alábbi linken:
F1-es kiállítás

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése